„A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky.“ ( Jn  14, 16 )

Prežívame veľkonočné obdobie, v ktorom slávime Ježišovo zmŕtvychvstanie. Hoci Ježiš zomrel a vstal z mŕtvych, v učeníkoch  to nevyvolalo zmenu. Skôr pochybovali, keď im ženy oznámili, že hrob je prázdny a že videli Ježiša. Napriek tomu zostali v strachu.   Ježiš počas štyridsiatich dní od svojho zmŕtvychvstania zostáva medzi učeníkmi, aby ich upevnil vo viere.

Tak ako počas života pred svojím umučením im hovoril o Duchu Svätom, ktorého im pošle od Otca ako Tešiteľa, Ducha pravdy, tak aj po zmŕtvychvstaní, presnejšie pred vystúpením do neba k otcovi, im hovorí: „Hľa, ja na vás zošlem, čo môj Otec prisľúbil. Preto zostaňte v meste, kým nebudete vystrojení mocou z výsosti!“

Hoci apoštoli mali rukolapný dôkaz o Ježišovom zmŕtvychvstaní, najmä  sv. Tomáš, ktorý mohol vložiť prst do rán po klincoch a ruku do jeho  boku, napriek tomu neohlasovali Kristovo zmŕtvychvstanie, lebo sa nestalo v ich živote nič zvláštne. Boli ešte príliš ľuďmi, lebo žili naďalej v strachu.   Až prišiel deň Turíc, keď sa spustil hukot z neba a zostúpil na nich Duch Svätý. V jednom jedinom okamihu, keď prijali Ducha Svätého, stali sa svedkami, ako v ten istý večer tri tisíc ľudí zmenili svoj život.

Kto je Duch Svätý?

Duch Svätý je Tešiteľ ( v gréčtine Paraklétos ), Duch pravdy, aby zostal s nami naveky.

Paraklétos v gréckej terminológii sa používal pred dvetisíc rokmi v občianskych sporoch v súdnych sieňach. Človek stojaci pred súdom, si volal na pomoc obhajcu – parakléta.

Keď Ježiš hovorí: „A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, to jest obhajcu, chce povedať, že on nás bude chrániť, ospravedlňovať, potešovať, bude nás robiť Bohu milými.    Asi tak, ako to robí obhajca pri súde. Alebo tak, keď nás náš sudca – svedomie dennodenne odsudzuje pri spytovaní svedomia na konci dňa, a On, Tešiteľ nám vnuká myšlienku oľutovať hriech, zlo. Tým nás obhajuje, povzbudzuje, utešuje.

Duch Svätý je ten, ktorý nás vyťahuje zo všedného života, z toho každodenného zabehania sa tej všednosti  a ponúka nám nový život, nové nápady, pozýva nás vstúpiť do dobrodružstva s ním. Duch Svätý nie je obmedzený, nie je zaškatuľkovaný, je kreatívny.  Dáva nám spôsob čo urobiť a ako to urobiť. On chce a môže urobiť také veci, čo ty, ja, sám urobiť nemôžeš..

On prebýva vo mne neustále, to znamená, že má vo mne trvalý pobyt. On je preto so mnou v každej chvíli života. Je tu. Posilňuje ma, a dáva mi odvahu, tak ako ju dal apoštolom. Keď totiž prišiel Duch Svätý na Turíce, apoštoli mnohým veciam porozumeli a stali sa tými, ktorí nemali viac strach.

Ak budeme žiť v Duchu Svätom a s ním, a budeme robiť, čo nám vnuká, nemusíme sa báť, že neobstojíme pri poslednom súde,. ani pri tom každodennom súde na sklonku dňa. Duch Svätý – Tešiteľ, tvoj a môj obhajca – Paraklétos sa nás zastane, obháji. Lebo to je jeho úloha v našom živote.

Prijmi preto Tešiteľa – Obhajcu, Ducha pravdy do svojho života, uvedomuj si živo jeho prítomnosť v sebe a počúvaj jeho hlas. Nech je tak.